Mida tähendab sangha?
Buddha õpetuse vundamendiks on kolm kalliskivi: Buddha, dhamma ja sangha. Need kolm moodustavad tervikkaitse, mille alla Buddha järgija läheb. Buddha puhul peetakse silmas ainult ajaloolist Buddha Gotama’t, dhamma puhul ainut tema antud dhammat ning sangha puhul nii ordineeritud munkade kui ka ilmikuist Buddha dhamma järgijaid. Kõik kolm kalliskivi sõltuvad üksteisest ning on virgumise teel olijatele võrdselt olulised. Kannatustest vabanemine sõltub otseselt sellest, kas otsitakse kaitset kõigis kolmes ja kui, siis kui ehedalt seda tehakse.
Sangha on Buddha õpetuse järgijate kogukond. Algõpetuses ehk theeravaadas eristatakse nelja sanghat: ordineeritud (1) munkade ja (2) nunnade sangha ning (3) mees- ja (4) naisilmikjärgijate sangha. Vaid siis, kui Buddha dhamma järgimine hõlmab kõiki kolme kalliskivi ühte teisele eelistamata, on võimalik peatada dukkha ehk kannatused ja saavutada nibbana ehk vaibumine.
Dhamma järgimine pole alati lihtne. Igapäevaelus ilmnevad segavad asjaolud, mis panevad proovile inimese kannatlikkuse, sallivuse või meelerahu. Iha minna kaasa vooga „palju asju mida mõelda, rääkida ja teha“ loob tegutsemismustrid, mis võtavad enamuse ajast ja energiast, hoides inimese keskenduse ehk meditatsiooni arendamiseks liiga hõivatuna. Ümbritsedes end sarnaselt mõtlevate ja käituvate inimestega, suureneb praktikast eemaldumise tõenäosus veelgi. Aga sanghas, kus meid ümbritsevad tarkuse, kõlbluse ja keskenduse arendamisele suunatud inimesed, on lihtsam Buddhat, dhammat ja sanghat meeles pidada ning virgumise teel püsida.
Sangha pole ainult koht õpetuse ja juhenduse saamiseks, vaid ka võimalus dhammat teostada. Sanghas varjupaiga otsimine pole passiivne kaitse alla minemine vaid aktiivne dhamma praktiseerimine. Kuigi Buddha õpetus pakub individuaalset vabadust, ei puuduta see ainult meid. Kolme kaitse alla läinu praktika pole täielik ega täiuslik, kuid selle kasu lõpeb isikliku hüve saamise ootusega. Sangha liikmena ei keskendu me mitte ainult iseenda vaimsele kasvule, vaid toetame ka teiste liikmete kasvu ja heaolu. Näiteks on munkade sanghale annetamine vastumürgiks isekale minale ja enesekesksusele, mis on meie kannatuste juur ning mille ületamiseta pole võimalik virguda. Buddha nimetas munkadele tehtud annetust mõõtmatuks, kuna selle teo vili pole isegi võrreldav ühegi teise teo viljaga. Munkade sanghat toetamata pole dhamma teostamine täiuslik ega vii kuigi kaugele.
Sanghat saab vaadelda kui meie endi meele peeglit. Mida teeme siis, kui näeme ilmikute sanghas või siis munkade sanghas ebatäiuslikkust? Kas asume süüdistama või võtame seda kingitusena, mis aitab meis arendada mõistmist, kaastunnet ja sansaara olemust? Kas keskendume isekale kritiseerimisele ja tänitamisele või aitame teist eksimuse mõistmisel ja pakume tuge ning abi? Ebaõiglust või üleastumisi ei tohi ignoreerida, vaid sellega tuleb silmitsi seista, olukordi kaastundlikult käsitleda ja neist seejärel lahti lasta, nii, nagu me tegeleksime nende samade eksimustega, kui me neid endas märkame.
Üks asi on harjutada üksinda kümnest oskamatust teost hoidumist. Kuidas aga teostada oskuslikku käitumist olles koos ilmikute sangha liikmetega või siis sõpradega, pereliikmetega, töökaaslastega?
Kui näha eksimusi ja üleastumisi arengupotentsiaalina, saame neid käsitleda kui õpetajaid, kes aitavad mõista ennast ja olemasolu just sellisena, see on. See on soodne pinnas loobumaks piiravatest, ennast ja teisi kahjustavatest mõtte- ja käitumisviisidest ning asendamaks need soovitud, oskusliku mõtte- ja käitumisviisidega.
Kuidas aga leida enesele sobilik sangha? Mõned ütlevad, et inimene peegeldab seda energiat, kellega ta kõige rohkem aega veedab. Buddha õpetas, et oskamatu käitumisega ja valet dhammat järgivad inimesed koonduvad ja tegutsevad koos ning oskusliku käitumisega ja õiget dhammat järgivad inimesed koonduvad ja tegutsevad üheskoos. Kõik me oleme osa erinevaid vaateid esindavast kogukonnast, küsimus on, kuidas toimida koos nii, et see toetaks kogukonna tarkuse, kõlbluse ja keskenduse arendamist mõistvalt ja vägivallatult, nii, nagu seda õpetas ajalooline Buddha Gotama? Kuidas saaksime toetada ja säilitada autentse dhamma tõlkimist ja selle õpetamist meie emakeeles? Millega saaksime kaasa aidata Buddhat esindavate munkade kogukonna püsimajäämisele oma maal? Kuidas tagada väärikus ja vastastikune austus erinevate arusaamiste ja vaadetega Buddha dhamma järgijate suhtes?
Buddha, dhamma ja sangha kaitse alla läinu saab oma igapäevast püüdlemist teostada vaid täna, siin ja praegu. Buddha on öelnud, et dhamma järgija peaks sageli kohtuma bhikkhudega, nende seltsis viibima, neilt dhammat paluma ning võimalusel nendega koos dhammat analüüsima ja keskendust arendama.
Ilma munkade sanghata ja sanghat toetamata pole ka kolme kalliskivi kaitse võimalik.