Buddhaluse Peavoolu kaanon, Tipiṭaka (ti kolm + piṭaka korv) ehk Kolm korvi on maailmas ainus tänini säilinud Buddha õpetuste täielik kogumik, mis sisaldab süstematiseeritud, autentset Buddha õpetust. Läänes on "Tipiṭaka" tuntud paali Kaanoni nime all, kuna Buddha andis oma õpetused paali ehk maagadhi keeles, mistõttu pandi need ka kirja samas keeles.
Paali Kaanonit ehk "Tipitakat" tunnistavad kõik koolkonnad. Kui theeravaada koolkond juhindub põhiliselt "Tipitakast", siis mahajaana koolkonnas on kujunenud palju erinevaid sekte, kus Buddha autentset õpetust järgitakse vaid osaliselt ning põhirõhk on oma koolkonna õpetajate poolt õpetatud filosoofia teostamisel. Sanskritikeelne "Tripitaka" sisaldab umbes 30% ulatuses Buddha autentset õpetust ja ülejäänu osas oma koolkonna virgumata õpetajate suutraid ja filosoofilisi tekste, usunditest pärit mantraid (Buddha Gotama ei õpetanud mantraid) jt ajaloolise Buddha Gotamaga mitteseotud üllitisi.
Paalikeelse Tipiṭaka täieliku säilimise eest saame tänada theeravaada koolkonda, kes on tänaseni elus hoidnud Buddha sõnad (buddhavacana), mis on Tais, Sri Lankal, Myanmaris, Laoses ja Kambodža levinud theeravaada koolkonna põhiliseks pühakirjaks. Samuti on säilinud ka korvide (piṭaka) kommentaariumid, millest suurem osa pärineb ilmselt India algupärastest tekstidest, mille võttis kokku ja tõlkis paali keelde Buddhaghosa 4. või 5. sajandil. Mõned paalikeelsetest kommentaaridest kirjutas Dhammapāla alles 5. või 6. sajandil. [1]
Peavoolu esindajad on kindlalt veendunud, et Buddha õpetust on võimalik täielikult mõista vaid siis, kui see pärineb otse algallikast – Buddhalt endalt. Buddha kinnitas, et see, kel on õige vaade, ei järgi enam ühtegi teist õpetust ega õpetajat. Sestap järgib theeravaada koolkond vaid Buddha autentset dhammat ehk õpetust, mis on täielikult säilinud paalikeekses "Tipiṭakas".
"Tipiṭaka" koondab endas kolme suuremat õpetuste kogu, milleks on:
Esialgu säilitati Buddha õpetused palmilehtedele kirjutatuna, hiljem raiuti tekstid kivisse. Ainukesena säilis algne paalikeelne "Tipiṭaka" tervikuna palmilehtedele kirjutatuna Tseilonil (Sri Lankal).
Viited
[1] Andrew Skilton. Budismi lühiajalugu. Koolibrii, Tallinn (2012), lk 71.
[2] Nārada Maha Thera. The Buddha and His Teachings. Publication of the Buddhist Missionary Society, Malaysia (1988), lk 272.
Paali Kaanonit ehk "Tipitakat" tunnistavad kõik koolkonnad. Kui theeravaada koolkond juhindub põhiliselt "Tipitakast", siis mahajaana koolkonnas on kujunenud palju erinevaid sekte, kus Buddha autentset õpetust järgitakse vaid osaliselt ning põhirõhk on oma koolkonna õpetajate poolt õpetatud filosoofia teostamisel. Sanskritikeelne "Tripitaka" sisaldab umbes 30% ulatuses Buddha autentset õpetust ja ülejäänu osas oma koolkonna virgumata õpetajate suutraid ja filosoofilisi tekste, usunditest pärit mantraid (Buddha Gotama ei õpetanud mantraid) jt ajaloolise Buddha Gotamaga mitteseotud üllitisi.
Paalikeelse Tipiṭaka täieliku säilimise eest saame tänada theeravaada koolkonda, kes on tänaseni elus hoidnud Buddha sõnad (buddhavacana), mis on Tais, Sri Lankal, Myanmaris, Laoses ja Kambodža levinud theeravaada koolkonna põhiliseks pühakirjaks. Samuti on säilinud ka korvide (piṭaka) kommentaariumid, millest suurem osa pärineb ilmselt India algupärastest tekstidest, mille võttis kokku ja tõlkis paali keelde Buddhaghosa 4. või 5. sajandil. Mõned paalikeelsetest kommentaaridest kirjutas Dhammapāla alles 5. või 6. sajandil. [1]
Peavoolu esindajad on kindlalt veendunud, et Buddha õpetust on võimalik täielikult mõista vaid siis, kui see pärineb otse algallikast – Buddhalt endalt. Buddha kinnitas, et see, kel on õige vaade, ei järgi enam ühtegi teist õpetust ega õpetajat. Sestap järgib theeravaada koolkond vaid Buddha autentset dhammat ehk õpetust, mis on täielikult säilinud paalikeekses "Tipiṭakas".
"Tipiṭaka" koondab endas kolme suuremat õpetuste kogu, milleks on:
- "Vinajakorv" (Vinaya-piṭaka), mis on bhikkhude ehk Buddha ordineeritud järgijate elukorraldusreeglite kogumik;
- "Suttakorv" (Sutta-piṭaka) on kõikide Buddha poolt antud õpetuste ehk suttade kogu;
- "Abhidhammakorv" (Abhidhamma-piṭaka), mis on oma olemuselt "Suttakorvis" toodud õpetuste analüütline kogu.
Esialgu säilitati Buddha õpetused palmilehtedele kirjutatuna, hiljem raiuti tekstid kivisse. Ainukesena säilis algne paalikeelne "Tipiṭaka" tervikuna palmilehtedele kirjutatuna Tseilonil (Sri Lankal).
Viited
[1] Andrew Skilton. Budismi lühiajalugu. Koolibrii, Tallinn (2012), lk 71.
[2] Nārada Maha Thera. The Buddha and His Teachings. Publication of the Buddhist Missionary Society, Malaysia (1988), lk 272.
Telli endale Buddha õpetust tutvustav raamat "Virgumise tee - nii nagu õpetas Buddha".
Raamat on tasuta. Tellimuse saab vormistada meie kodulehel RAAMATUD