Skulptuuri autor on Sri Lanka meister Idam Gedara Samantha Edirisooriya, kes on oma kodumaal püstitanud üle 200 Buddha kuju. Tema skulptuurid on tuntud harmoonilise proportsiooni, sügava sümboolse tähenduse ja traditsioonilise käsitöö täpsuse poolest. Aegna Buddha kuju järgib algõpetusele – thera'de ehk vanemunkade vāda ehk õpetuse – omaseid ikonograafilisi põhimõtteid, mille juured ulatuvad India ja Sri Lanka klassikalisse skulptuurikunsti. Aegna Buddha kuju väljendab meele selgust ja rahu, kujutades Buddhat sügavas keskenduses (meditatsioonis).
Kunstnik sai eesmärgiks luua Buddha kuju, mis vastaks põhja-India aaria rahvaste traditsioonilistele tunnustele, samal ajal rõhutades neid ühiseid elemente, mis on omased ka meile, eestlastele. Taoline lähenemine annab aimu, milline võis Buddha välja näha, aga ka tõdemuse, et virgumine ei sõltu staatusest, kultuurilist ega rahvusest, vaid – nagu Buddha ise õpetas – õige dhamma dhammakohasest järgimisest.
Aegna Buddha kuju püstitamine sündis pühitsetud munkade sangha ja ilmikute sangha koostöös. See kuju sümboliseerib ülima rahu ja õnne saavutamise võimalikkust. Buddha kuju on kõikide vabanemise poole püüdlejatele pühaks sümboliks. See pakub neile motivatsiooni õppida Buddha õiget dhammat ning kogeda vaikuses dhamma-vinaja teostamisel tekkivat sügavat rahu, piiritut sõbralikkust ja maistületavat mõistmist.
Kuju asub Aegna saarel, Bodhi templi ja Aegna WDS Meelearenduskeskuse territooriumil, Karnapi tee 10, mere kaldal asuvas männnimetsas. See koht Eestis – ka Buddha virgus kaunis metsas, veekogu kõrval – sümboliseerib Buddha ärkamise puhtust ja kõigest oskamatust täielikku ja lõplikku vabanemist.
FOTOD Aegna Buddha kuju avamisest
Märkus rahumeelsest seisukohast
Kuigi Aegna Buddha kuju valmis samal pea ajal, kui Umbusi keskuse kuju – ehk isegi samal päeval? –, on Aegna Buddha munkade seisukohaks olnud hoidumine avalikust võrdlemisest või vastandamisest.
Umbusi keskuse ilmikust esindaja on sotsiaalmeedias (Facebook, 4. septembri 2025 a postituse all) rõhutanud, et nende kuju valminud esimesena (2024. aasta augustis), kuju avamine toimus aga 17. mail 2025 aastal Buddhapäeva raames. Umbusi keskuse teatel (Fb, 18.08.2024) oli skulptuur Aegna Buddha kuju avamise ajaks „peaaegu valmis”, kuid teadaolevalt jätkusid kuju viimistlus- ja orva ehitustööd veel ka pärast Aegna kuju avamist.
Vaatamata faktile, et Aegna Buddha kuju avamine toimus Umbusi kuju avamisest pea aasta varem, ja et mõlemad kujud valmisid pea samal ajal, ei pea Aegna mungad ajastust ega tiitlit „esimesena valminud/avatud Buddha kuju Eestis“ olulisimaks. Väärtustame kõikide Buddha õpetuse järgijate ühist eesmärki, milleks on rahu ja virgumise teostamine. Võrdlemine ei pärine õigest vaatest ega esinda minatuse, dukkha ja püsituse (vt: kaheksaosalise tee esimene arija tõde) mõistmisest ilmnevat tarkust. Võrdlemine ei esina Aegna munkade järgitavaid, algõpetusel rajanevaid teostuspõhimõtteid. Seetõttu ei osale Aegna saare sangha mungad edaspidi selles võrdlemises, ja jäävad truuks mettā ehk sõbralikkuse ja upekkhā ehk neutraalsuse põhimõtetele.
Meie ühine rõõm on, et Eestis on nüüd kahes kohas võimalik näha Buddha kujusid. See on märgiline samm, mis näitab, et Buddha dhamma ja kunstiline pärand inspireerib inimesi ka siin, meie kodumaal. Olgu need mõlemad kujud võrdseks inspiratsiooniallikaks virgumise teel kõigile otsijatele ja dhamma teostajatele!
Allikad ja viited
- Theravaada ikonograafilised allikad: Mahāvamsa, Sri Lanka budistlikud kroonikaallikad.
- Tipitaka ehk Paali kaanon, Dīghanikāya Mahāparinibbānasutta (DN 16).
- Intervjuu skulptoriga Idam Gedara Samantha Edirisooriya tema elust ja varasematest töödest (Sri Lanka).
- Bodhi templi ja WDS Aegna Meelearenduskeskuse arhiiv, 2025.
- Avalikud postitused: Eesti Theravaada Sangha, Facebook, 4.09.2025.