VÄGIVALLATU LAPSE KASVATAMINE
Grupp 1 (lastevanematele)
VÄGIVALLATU KÄITUMINE KODUS JA KOOLIS
Grupp 2 (lastele)
Temaatika:
- Vägivallatu mõtlemine
- Vägivallatu käitumine
- Vägivallatu rääkimine
- Vägivallatu lapse kasvatamise põhitõed
- Probleemide lahendamise neljaastmeline mudel
Kui tahame, et meie lapsed oleksid vägivallatud, ei saa me nende distsiplineerimiseks kasutada vägivalda.
Distsipliin [ladina keelest disciplīna kasvatus, õpetus, teadusharu, õppeaine, korraldus, kord, mis omakorda tuleneb sõnast discipulus õpilane, õpipoiss] tähendab „õpetama“ ehk kindlaksmääratud korda ja sellele allumist. Kui me oma lapsi distsiplineerime, muudame nende väärkäitumise võimaluseks õpetada neile, kuidas me soovime, et nad käituksid. Selleks peab teadma, millist muutust me tahame, selle asemel et keskenduda lihtsalt sellele, mida me ei taha, et nad teeksid.
Distsipliini lõppeesmärk on õpetada meie lastele enesejuhtimist, et nad saaksid teha häid ja oskuslikke valikuid, kuidas käituda. Selleks:
1. Noomimise asemel tooge välja viis, kuidas olla abiks.
Saate suunata lapse energia ümber, andes talle tööd – näiteks hoides midagi poes käes või paludes tal televiisor välja lülitada.
2. Väljendage halvakspanu last isiklikult ründamata.
Saate anda lapsele teada oma tunnetest ilma lapsele või käitumisele hinnangut andmata ja häbimärgistamata.
3. Öelge oma ootused ennetavalt.
Teie laps peab varakult teadma, mida te ootate. Hoidke ootused lihtsad ja konkreetsed. Öelda lapsele, et ootate, et ta "oleks hea", on liiga ebamäärane.
4. Näidake oma lapsele, kuidas end parandada.
Saame lastele andeks palumise eeskuju anda ja saame aidata neil õppida vabandama, kui nad on kellelegi haiget teinud.
5. Andke valikuid.
Selle asemel, et lastele öelda, mida nad ei tohi teha, võite anda neile valikuid selle kohta, mida neil on lubatud teha. Selle asemel, et öelda: "Jooksmine on keelatud!" võite öelda: "Majas saate jooksmise asemel mängida lauamänge, joonistada või peitust mängida."
6. Tegutsege otsustavalt.
Kui teie laps jätkab sobimatut käitumist, saate objekti või lapse olukorrast eemaldada.
VÄGIVALD KODUS
Keegi ei võida, kui kodus on vägivald. Vägivald kahjustab ohvrit, kurjategijat, perekonda ja kogukonda. Perevägivald on igasugune vägivald pereliikmete vahel. Perevägivald hõlmab nii laste väärkohtlemist kui ka abikaasa väärkohtlemist. Laste väärkohtlemine hõlmab nii füüsilist ja emotsionaalset väärkohtlemist kui ka hooletusse jätmist. Perevägivallal on lastele tõsised, sageli eluaegsed tagajärjed.
Hoiatusmärgid, et laps on vägivalla tunnistajaks või kogenud:
- Laps on endassetõmbunud, hoiab omaette
- Laps satub eakaaslastega palju tülidesse
- Laps väljendab palju süütunnet
- Lapsel on madal enesehinnang, ta tunneb, et ta on väärtusetu ja et ta ei meeldi kellelegi
- Väike laps mängib oma mängus vägivalda
Lapsed, kes tunnistavad või kogevad vägivalda, on ohus järgmistele probleemidele:
- madal impulsikontroll
- depressioon
- ärevus
- vanemate ja õdede-vendadega mängimine
- liigsed hirmud
- enesetapp
- vältimine
Vägivallatsükli katkestamise viisid:
- otsige viha kontrolli all hoidmiseks professionaalset abi
- tuvastage usaldusväärsed inimesed, kellelt saate abi küsida
- läbige lapsevanematele mõeldud kursus (nt Gordoni perekool)
- tõstke oma lapse enesehinnangut
- suhelge oma lastega
KONFLIKTIDE LAHENDAMINE
Õpetage oma last lahendama probleeme vägivallata. Teete seda, öeldes talle, kuidas soovite, et ta käituks, ja näidates talle, kuidas te konfliktidega toime tulete.
Konfliktide lahendamise võti on teadmine, et teil on valikuvõimalusi. Saate valida, kas teha midagi muud.
Täiskasvanud püüavad sageli laste probleeme nende eest lahendada, selle asemel, et aidata lastel õppida, kuidas oma probleeme ise lahendada. See kehtib eriti siis, kui lapsed kaklevad õe-venna või mõne muu lapsega. Kui laps räägib meile probleemist, vastame sageli lahendustega, näiteks "Olge üksteise vastu kenad", "Sa pead õppima jagama", "Andke talle mänguasi, see on teil juba piisavalt kaua olnud" või "Kui te ei saa kordamööda, siis mänguasi pannakse ära.“ Seda tüüpi vastuste probleem seisneb selles, et need pakuvad vaid lühiajalisi lahendusi ja lahendused ise ei tule lapselt.
Siin on neljaastmeline probleemide lahendamise meetod, mille abil saate õpetada oma last oma probleeme lahendama. Selle õpetamine võtab aega. Lubage lapsel turvaliselt eksida: me õpime ka oma vigade kaudu.
1. Tuvastage probleem.
Aidake oma lapsel probleem välja selgitada. Vältige oma lapsele rääkimist, milles teie arvates probleem on. Selle asemel aidake tal endal probleem määratleda. Esitage lihtsaid küsimusi, et aidata tal probleemist rääkida.
2. Ajurünnak ja võimalike lahenduste hindamine.
Küsige oma lapselt, kuidas ta saaks probleemi lahendada. Julgustage teda välja pakkuma võimalikult palju lahendusi. Võite isegi julgustada teda eksima, selgitades et eksimine on loomulik osa õppimises. Kui loend on valmis, vaadake üle, mis võiks juhtuda, kui ta prooviks igat lahendust. Näiteks, mis võib juhtuda, kui ta lihtsalt haaraks oma mänguasja tagasi, kui ta pakuks mänguasja vahetamist jne.
3. Valige lahendus ja proovige seda.
Paluge oma lapsel valida üks tema poolt väljapakutud lahendustest ja proovige seda. Võite talle meelde tuletada, et kui see ei tööta, on tal võimalik veel proovida teisi lahendusi.
4. Hinda tulemust. Kas see töötas?
Küsige oma lapselt, kas lahendus töötas ja kuidas täpselt ta seda teab. Kui ta pole kujunenud olukorraga rahul, julgustage teda proovima mõnda teist lahendust.
Dhammakoolis räägime järgnevatel teemadel:
1. VÄGIVALD JA VÄGIVALLATUS1.1. Sissejuhatus. Õppefilmi vaatamine ja analüüs. Arutelud: Mis on vägivald ja mis on vägivallatus? Kust algab vägivald, mis on vägivalla põhjused? Grupitöö: Miks on vägivald halb ja mille poolest on vägivallatus hea? Esitlus, arutelu. Praktika: Kuidas sügava hingamise teel oma meel rahustada?
1.2. Vägivallatu mõtlemine. Kuidas mõtlemise töötab? Millised mõtted on "valed" (oskamatud) ja millised on "õiged" mõtted. Kuidas mõjutavad 8 maailma dhammat meie rahu, rõõmu ja õnnestumisi? Milline mõtlemine on mittekuritahtlik? Kuidas tunda ära mittevägivaldset mõtlemist? Kuidas mõjutavad uskumused, hoiakud ja väärtushinnangud meie mõtlemist? Kuidas mõtlemine mõjutab seisundeid? Milline seisund põhjustab soovimatut (oskamatut) käitumist ja milline soovitud (oskuslikku). Kuidas ületada oskamatu mõtlemine? Kahte liiki mõtlemine: milline on minu valik? Kuidas arendada sõbralikkust mettā meditatsiooni teel?
1.3. Vägivallatu käitumine. Soovitud ja soovimatu käitumise mudel.
1.4. Vägivallatu kõne. Mida tähendab vägivallatu suhtlemine? Millised on vägivallatu suhtlemise osad? Kuidas koostada vägivallatut sõnumit?
2. VIHA JA VIHATUS
Viha on enim levinud negatiivne emotsioon ning ning sellest ajendatud käitumine suurim probleemide ning konfliktide allikas.
2.1. Sissejuhatus. Mis on viha tunne ja miks me vihastame? Õppefilmi vaatamine ja analüüs. Millest tekib viha? Kuidas viha tunne mõjutab mind, teisi ja kõiki suhteid? Kuidas mõjutavad ebapiisav uni (olenevalt vanusest 10–12 tundi) ja ebakorrapärane toitumine viha tekkimist?
2.2. Viha kui tunne. Milline on tunde tekkimise mehhanism? Kuidas viha tunnet ennetada? Kuidas juba tekkinud viha ohjata ja ületada?
3. USKUMUSED, HOIAKUD, VÄÄRTUSED
3.2. Väärtused. Millised väärtused mind juhivad? Kuidas mõjutavad minu väärtused minu õnnestumisi?
3.3 Uskumuste mõju. Millised on kasulikud uskumused, mis tagavad minu toimetuleku ehk õnnestumise?
3.4 Väärtuste tasandid. Mis on väärtuste tasandid (väärtushierarhia)? Kuidas täpsustada oma väärtushierarhiad?
3.5. Uskumuste muutmine. Kuidas muuta piiravad uskumused toetavateks uskumusteks?